Recenze: Hygge - Prostě šťastný způsob života - Meik Wiking

Název: Prostě šťastný způsob života (The Little Book of Hygge)
Počet stran: 288
Žánr: Naučná literatura
Design: Hampton Associates
Překladatel: Monika Vitinová

Obálka: Kdo by se při pohledu na takovou krásu necítil spokojeně, uklidněně, ba i šťastně? A tohle to je jen začátek skvostu, který vás u této knihy bude čekat. Obálka je naprosto kouzelná. Vůbec nevypadá přeplácaně, právě naopak. Všechny věci tvoří právě ten důležitý pocit, který se vám usadí v nitru, když spatříte knihu o štěstí. Vyvolávají pocit klidu. Světlá béžová barva krásně nechává vyniknout typické věci pro hygge. A nejen přední strana je stvořená k nekonečným hodinám zírání a vzdychání nad krásou práce grafiků. - Zadní strana, jak jinak vás láká slůvky na knihu, abyste si ji přečetli, ale okolo textu se vinou i vlnky, ptáčci, svíčky... A abych pravdu řekla, i hřbet je kouzelný. Jak jsem však již řekla, tohle je pouze jen a jen začátek nádherného ztvárnění knihy.

Jednoduchost a skromnost jsou typické nejen pro hygge, jsou považovány přímo za ctností
 i v oblasti dánského designu a kultury.

Meik Wiking má práci snů - zabývá se lidským štěstím ve svém Institutu výzkumu štěstí. Ne nadarmo se říká, že Dánové jsou nejšťastnějšími lidmi a aby taky ne. Jejich život je od rána do večera protkán hygge a spousta svíčkami. Říkáte si, co to vlastně hygge je, že? Meik se v téhle malé krásné knížce snaží přiblížit ne-Dánům, co to hygge je a jak si ho může člověk, který není Dán a ani nežije v Dánsku sám užít a jak si ho udržet v jakýkoliv den v jakoukoli dobu.
   Hygge je chápáno různě. Pro někoho to může být dobré jídlo a ještě lepší požitek z něj. Pro někoho je to strávený den doma s teplým čajem a knihou v posteli. A zase pro někoho to může být krásně prožitý večer s jeho přáteli a hraním deskových her. Jde tedy hlavně o atmosféru daného okamžiku, jakou cítíme, když jsme šťastní a spokojení, a podstatný fakt je, že to štěstí vnímáme a uvědomujeme si ho.

Čtete raději beletrii a naučné literatuře se vyhýbáte velkým obloukem kvůli odborným termínům a těžce složenými souvětími, jejichž pochopení je nad vaše síly? U téhle knihy nečekejte žádné termíny, z nichž vám bude stát hlava, ani souvětí o třech a více větách, které nebudou dávat smysl. Tahle kniha sama o sobě je hygge. Hygge se projevuje jednoduchostí, nikoli odborností, u které se rozhodně nebudete cítit pohodově.
   Kniha je napsána lehkým stylem, který vás do života Dánů natolik vtáhne, že nebudete chtít ani přestat číst.  Wiking píše hodně především o tom, jak to v Dánsku mají oni a bez čeho se jejich každodenní hygge prostě neobejde. Velké množství svíček, protože tlumené světlo je prostě hygge samo o sobě, přátelé v hloučku nanejvýš po čtyřech, teplé huňaté ponožky kvůli pohodlí, aby nikdo v hyggelig atmosféře nemrzl a nesmí ani chybět oblíbený nápoj - káva.

Myslím, že hygge a štěstí mohou být propojeny, protože hygge usiluje
o každodenní štěstí a je jeho pohonem.

Meik naučné texty prokládá svými zážitky a jak se u toho cítil, a vlastně u každé kapitoly je jeho životní zkušenost něco jako příklad pro danou kapitolu hygge. A aby toho nebylo málo, v knize jsou recepty na typické dánské pochoutky, které navozují ještě lepší atmosféru k docílení toho božského pocitu. Vážně, už jen z těch fotografií se vám budou sbíhat sliny.
   Text je navíc obohacen i různými grafy, v nichž můžeme vidět u čeho jsou lidé šťastnými, u čeho nikoliv, jak je to v ostatních zemí se štěstím... Například původně norské slovo hygge srovnává s holandským gezelligheid (dobře, z tohohle vám hlava stát bude), což je vlastně něco útulného, třebaže Nizozemci cítí víc gezellig pocit ve společnosti než Dánové hygge doma s nejbližšími a přáteli před krbem, což je nesmírně důležitá věc. Krb prostě musíte mít, taky je to hygge.
   K dovršení dokonalosti této knihy se dopracovali opravdu krásně. Kniha je již od první stránky po poslední protkána neskutečně krásnými fotografiemi. Naprosto nádherná vizuální stránka knihy, která je podaná jako text tak nenuceně, že i pouhý barevný graf vypadá zajímavě. Četbu si o to víc užijete, jelikož z těch fotografií přímo číší štěstí, pohoda a útulnost. A krása daného okamžiku.

U knihy Hygge dánského autora Meika Wikinga budete šťastní. Jinak to ani nejde. Tahle kniha vás donutí zamyslet se nad svým vlastním životem a nad otázkou, jestli jste šťastní a spokojení s tím, jak ho žijete. Kniha má své poselství a troufám si říct, že každému čtenáři se určitě nějak svým způsobem hygge dostane pod kůži a usadí se v jeho životě na víc dní než jen na ty dny, v nichž knihu četl, jelikož v knize je i spoustu rad na spokojený život, ve kterém vám stačí pouze přátelé, drobná potěšení a vnitřní klid. A ostatně nemusíte žít v Dánsku a mít dánskou lampu. Peníze vůbec nepotřebujete. Hygge se probudí uvnitř vás, nelze si ho koupit.
   Knihu musím jedině doporučit. Skvělé čtení, ze kterého se nebudete chtít vymanit. Hygge je inspirací na lepší život a byla by škoda toho nevyužít.

Knihu můžete zakoupit na stránce nakladatelství Joty zde: